Table of Contents
De totale omzet die deze partijen gerealiseerd hebben in 2015 wordt geschat op meer dan €9 miljard*. “In het afgelopen logistieke jaar is door veel logistieke dienstverleners in Nederland de weg omhoog verder ingezet”, zegt Kees Verweij, partner bij BCI (maes transport diksmuide). “De historische lage dieselprijzen waren hierbij een steuntje in de rug voor veel dienstverleners, alhoewel de contractprijzen over de hele linie onder druk bleven
Transport & Logistiek bedrijf DB Schenker pakt net als in voorgaande jaren de tweede plek met zijn 3.870 logistieke medewerkers. Een nieuwe speler in de lijst is, op plaats drie, XPO Logistics met 3.200 werknemers en 25 vestigingen. Het Amerikaanse bedrijf heeft vorig jaar het Franse Norbert Dentressangle overgenomen, waarvan de Nederlandse tak in 2015 op de vierde plek stond met 1.900 werknemers.
Het bedrijf is gespecialiseerd in transport en warehousing van voedingsmiddelen en aanverwante producten, een groeiende markt waarin veel consolidaties plaatsvinden en ook relatief veel medewerkers in dienst zijn. De rest van de top 10 bestaat uit DSV (1.900 werknemers), Wim Bosman (1.600 werknemers), CEVA Logistics (1.600 werknemers) en Rhenus Logistics (1.500 werknemers), dezelfde partijen als vorig jaar.
“Alleen nr. bellekens transport. 5 Bakker Logistiek en nr. Transport Europa. 10 CEVA Logistics hebben hun hoofdkantoor in Nederland.” Hij voegt toe: “Voor Bakker Logistiek is het trouwens een primeur: voor het eerst is het bedrijf in aantal vaste werknemers in Nederland de grootste logistieke dienstverlener van ons land met Nederlandse wortels.” Op nummer 11 volgt een van de meest opmerkelijke stijgers van dit jaar, Jan de Rijk
Het personeelsbestand is sindsdien uitgebreid met 250 extra werknemers. Op nummer 12 staat net als vorig jaar Syncreon, gevolgd door drie bedrijven die food als specialisatie hebben: Nabuurs, Peter Appel Transport en Simon Loos. Peter Appel is de hoogste speler in de lijst die alleen binnen de Benelux actief is, en vormt samen met Simon Loos de enige twee logistieke dienstverleners in de top 15 die niet in de rest van Europa of wereldwijd actief zijn.
En met uitzondering van #22 St. ltl transport. van den Brink (15 vestigingen) en #31 The Meeus Group (20 vestigingen), is Bleckmann (17 vestigingen) ook de laatste in de lijst met 15 of meer vestigingen. Op de zeventiende plek staat CB, dat in 1871 werd opgericht als het Bestelhuis van den Nederlandschen Boekhandel
Dit zijn op #33 Geodis met 617 werknemers in 14 vestigingen, #35 Kloosterboer met 600 in 10 vestigingen en #48 Broekman Logistics met 11 vestigingen en 445 werknemers. Buiten de top 50 zijn er nog Bos Logistics en Seacon Logistics die meer dan tien vestigingen, maar minder dan 400 werknemers hebben.
35% richt zich in zijn logistieke werkzaamheden alleen op landen binnen Europa, terwijl de overige 18% alleen binnen de Benelux actief is (sac de transport pour petit chien). Een van de belangrijkste nieuwkomers in de lijst is Imperial Logistics. “Imperial Logistics is een Zuid-Afrikaanse logistieke dienstverlener die al enige jaren actief is in de containerbinnenvaart op de Rijn en in expeditie via dochter Lehnkering”, vertelt Verweij
In totaal hebben 81 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan ongeveer de helft werkzaam op directieniveau. Uit de resultaten blijkt dat een meerderheid van de logistieke dienstverleners een opgaande lijn in transportvolume heeft gezien in 2015 – maar liefst 86% van de respondenten. 38% spreekt zelfs van een sterk opgaande lijn, terwijl dit in 2013 slechts 15% was van de in totaal 64% die een oplopend transport volume opmerkte.
In 2015 zagen de respondenten van het onderzoek de grootste kansen in het winnen van klanten (29%) en het optimaliseren van logistieke processen (28%). Dit jaar brengt verandering, aldus Verweij: “De nadruk lijkt nu iets meer te liggen op het verbeteren van logistieke processen, waarschijnlijk omdat dienstverleners meer succes hebben in het aantrekken van klandizie.” * In het geval van internationale spelers hebben de onderzoekers gekeken naar het gedeelte van de omzet dat behaald is door de Nederlandse landenorganisatie.
Land- en tuinbouw Vlaanderen telde in 2013 bijna 25.000 land- en tuinbouwbedrijven die samen een productiewaarde van 5,8 miljard euro realiseerden. Laden en lossen van containers. Veeteelt is veruit de belangrijkste tak, gevolgd door akkerbouw en tuinbouw - janssens transport. Het aantal biologische producenten groeide in de periode 2008-2013 met gemiddeld 6,5% tot 319. Dat terwijl het aantal landbouwbedrijven daalt met bijna 4% per jaar
Meer dan 90% van de landbouwproductie is bestemd voor de Europese markt en voedingsindustrie. Daarvan gaat het grootste aandeel naar Centraal- en West-Europa (België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Verenigd Koninkrijk). De Vlaamse landbouwproductie vindt met andere woorden zijn weg naar 300 miljoen consumenten in een straal van 500 kilometer. De land- en tuinbouw vormt een belangrijke schakel in de voedingsketen.
Tongvangst is goed voor ongeveer 35% van deze waarde. Deze aanvoer valt ruimschoots binnen het visquotum van meer dan 32 (transport chevaux particulier).000 ton dat België in 2013 ter beschikking had. Bosbouw Cijfers opgevraagd bij het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek
BD Logistics nam begin 2020 CityDepot, pionier in duurzame stadsdistributie, over en doopte de groene stadsoplossing om tot ‘urban’. Het unieke urban-concept van BD Logistics focust zich op het bundelen van de goederenstromen aan de rand van de stad. Zo worden de kilometers binnen de stad tot een minimum gereduceerd en verhoogt de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad.
Vandaar dat we met onze urban-oplossing maximaal inzetten op het reduceren van onnodige kilometers. We combineren ook leveringen en ophalingen zodat onze voertuigen maximaal vol in én uit de stad rijden. vermeer transport. Wanneer je deze logistieke bewegingen dan kan uitvoeren met een duurzaam voertuig zoals fietskoeriers, elektrische bestelwagens, voertuigen op CNG en vrachtwagens op HVO, is het effect ‘dubbel groen’”
Gouvaerts: “We hadden natuurlijk de data vanuit ons planningsplatform en deden al heel wat analyses betreffende de reductie van CO2 in de stad. Dit was voor ons echter nog niet toereikend. Ook de beschikbare tools op de markt boden geen soelaas. Vandaar dat we beslisten om een wetenschappelijke CO2-calculator te laten bouwen door de Universiteit Antwerpen.
dr (rgt transport). Wouter Dewulf. Samen met zijn team stond prof. dr. Dewulf in voor de volledige ontwikkeling van de innovatieve tool. BD Logistics koos er bewust voor om zelf geen toegang te hebben tot de achterliggende IT-codes om zo de onafhankelijkheid van de tool te bewaren. “Dit is de meest geavanceerde CO2-calculator op de Belgische markt
Omdat het begrip duurzaamheid op zoveel verschillende manieren kan worden ingevuld, is het van belang om goed te definiëren welke acties men wil ondernemen. Consultant BDO brengt in het laatste Flowsmagazine de risico’s en opportuniteiten in kaart voor bedrijven die actief zijn in de logistiek. Als raad geeft BDO bedrijven mee om na te gaan welke onderwerpen echt van belang zijn.
Het implementeren van duurzame brandstoffen en efficiëntere technologieën is essentieel om de ecologische voetafdruk te verminderen. Arbeidsomstandigheden: het waarborgen van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor werknemers, inclusief gezondheid en veiligheid op het werk, is van het grootste belang. Een gezonde en veilige werkomgeving draagt bij aan tevredenheid onder medewerkers en verhoogt de efficiëntie.
Zo is het vanaf 2035 verboden om nog auto’s met verbrandingsmotor te verkopen in de EU. Er is ook een steeds grotere vraag naar transparantie over duurzaamheid van de activiteiten. Kleinere transportbedrijven moeten niet aan de strenge rapporteringswetgeving voldoen; hun klanten echter waarschijnlijk wel”, legt Martens uit - vangeebergen transport. “Als speler in de transport- en logistieke sector in België is het cruciaal om niet alleen op het milieu te focussen, maar ook op sociale aspecten
Ga het gesprek aan met klanten: wat verwachten zij van jou en wat kan je samen doen?” “Het bepalen van de meest prioritaire thema’s en het werken aan gefaseerde, impactvolle acties is een strategische benadering die het bedrijf in staat stelt om op lange termijn duurzame resultaten te behalen. Het verankeren van ESG in de strategie vereist betrokkenheid op alle niveaus in de organisatie.
Dit omvat het identificeren van de meest prioritaire ESG-thema’s die van invloed zijn op je bedrijfsactiviteiten en waardeketen, en vervolgens gerichte acties ondernemen om hiermee om te gaan”, zegt Martens van BDO nog. Op milieu vlak: Optimalisatie van transport: efficiënte routeplanning, bundeling van zendingen, vermijden van lege retourritten en bevorderen van eco-driving.
Circulair businessmodel: optimaal hergebruik van materialen en trailers, toepassen van predictive maintenance voor efficiënter onderhoud. Op sociaal vlak: Welzijn: verbeteren van werkomstandigheden medewerkers, zorgen voor gezondheidsvoorzieningen, vertrouwenspersonen, betaald ouderschapsverlof en andere voordelen ter ondersteuning van een goede balans tussen werk en privé - sac de transport chien. Laden en lossen van containers. Diversiteit en Inclusie (DE&I): bewustwording van inclusie, awareness programma’s zoals bias training in het kader van rekrutering, communicatieprincipes en inclusieve hr-processen
Op governance vlak: Transparantie: duurzaamheidsrapportage en voldoende informatie beschikbaar stellen om belanghebbenden inzicht te geven in jouw duurzaamheidsprestaties en ambities. Samenwerking: bevorderen van samenwerking met stakeholders in de gehele waardeketen door leveranciers, events i.h.k.v. duurzaamheid, duurzaamheidscriteria in selectieproces, samenwerking met kenniscentra en/of keten omtrent innovatie. Innovatie: stimuleren van innovatieve oplossingen en technologieën om de transport- en logistieke processen te verbeteren, efficiëntie te verhogen en milieueffecten te verminderen.
De aantrekkelijkheid van een land is de mate waarin een land investeringen en een basis voor de ontwikkeling van concurrentievoordelen kan aantrekken. Ze hangt samen met de kwaliteit van het zakenklimaat, de voor- en nadelen van een land (transport nachtergaele). Hoe aantrekkelijker een land, hoe meer het productieapparaat bestaat uit performante en concurrerende ondernemingen
De evolutie van de buitenlandse directe investeringen (BDI) in een land helpt ook de aantrekkelijkheid van het land te beoordelen. Buitenlandse directe investeringen zijn investeringen door buitenlandse ondernemingen in nationale ondernemingen waarbij de investeerder ten minste 10 % stemrecht krijgt. Volgens de laatste studie van Ernst & Young (EY Attractiveness Survey 2024) komt België op de 8e plaats van meest aantrekkelijke landen van Europa in 2023 op het vlak van BDI-projecten, na een 9e plaats in 2022, een 6e plaats in 2021 en een 5e in 2020.
De meeste banen werden dan ook gecreëerd in de verwerkende activiteiten (2.550), voor de logistieke activiteiten (1.410) en de zakelijke dienstverlening (393). cornelis transport. Bij deze laatste bedrijvigheid nam het aantal gecreëerde banen evenwel het sterkst af op jaarbasis (1.307 in 2022, of - 70 %). Deze dynamiek zou kunnen wijzen op een hernieuwde belangstelling voor de industriële activiteit in België en in Europa
Op Europees niveau verwacht 75 % van de bedrijfsleiders binnen drie jaar een verbetering van de Europese aantrekkelijkheid. De Global Attractiveness Index (GAI), samengesteld door Ambrosetti's European House, is gevalideerd door de Europese Commissie. In 2023 bestrijkt de index 146 landen. België staat op de 20e plaats van meest aantrekkelijke landen in 2023, wat een mooie prestatie is voor een klein land, en een verbetering ten opzichte van 2022 (21e).
België is dus een van de landen met een “goede aantrekkelijkheid”, zoals Frankrijk en Nederland, terwijl Duitsland een van de landen is met een “hoge aantrekkelijkheid”. De GAI is gebaseerd op vier thematische indexen. De eerste index, die betrekking heeft op wordt berekend op basis van trends in de basisindicatoren van de GAI.
Frankrijk daarentegen liet een gemiddelde dynamiek zien - transport company. Op het gebied van en scoorden onze drie buurlanden "hoog", terwijl België ook een hoge duurzaamheid had maar een gemiddelde toekomstgerichtheid. Tot slot liepen België en Frankrijk (hoge score) minder risico op dan Nederland (gemiddelde score) en vooral Duitsland (lage score). Het bedrijfsklimaat is bepalend voor het concurrentievermogen en voor de aantrekkelijkheid van een land
Op het vlak van overheidsefficiëntie komt België op de 35e plaats in 2024, na 22e in 2023. Nederland (14e) en Duitsland (32e) waren beter gerangschikt, maar Frankrijk presteerde minder goed (43e) dan ons land. Terwijl België nog steeds over een voordelig maatschappelijk kader beschikt (10e), vormen de overheidsfinanciën (53e) en het fiscaal beleid (66e) zwaktes die zwaar op ons land wegen.
Ondanks een minder goede prestatie blijft België bij de koplopers op het vlak van bedrijfsproductiviteit en -efficiëntie (10e) en van managementmethoden (9e). société de transport. Daarentegen vormen nu zowel de arbeidsmarkt (27e) als gedrag en waarden (27e) opmerkelijke zwaktes in 2024. Op het gebied van infrastructuur is België nog slechts 17e in 2024 na een 10e plaats in 2023
Navigation
Latest Posts
Vrachtwagen Zijkant
Fahrrad Transport
Transport Pin Ausweis Verloren